tisdag 28 januari 2014

Allt detta jag missade

Jag skäms nästan hur många bra skivor jag missade under 2013, och som är så pass bra att de faktiskt hade platsat på topp tio på årsbästalistan.

Okej, nu missade jag faktiskt inte Splinter av Gary Numan. Jag lyssnade på den när den kom ifjol, men jag FATTADE inte dess storhet.

Det är klart, det är lätt att lyssna slarvigt. För så här är det: Det går ganska fort att avgöra om någonting har de kvaliteter jag söker eller inte. I regel kan jag sortera bort dålig eller ointressant - det är två olika saker - musik genom en enda lyssning.

Men om jag ska avgöra exakt hur bra en skiva är, så krävs det många lyssningar. Är det 6 av 10, eller 8 av 10, eller rentav - det händer i princip aldrig - 10 av 10?

I fallet med Splinter så trodde jag att skivan var bra men ointressant. Men det visade sig att den var både bra och intressant, och växte med varje lyssning.

Gary Numan låter på Splinter som en korsning av sin egen gamla karriär och en mer brittisk variant av Nine Inch Nails. Massor med melodihookar, massor med synthoväsen och jättemycket STÄMNINGAR.

Kan det bli så mycket bättre? Nej, inte i genren, vill jag hävda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar