söndag 22 september 2013

Varför denna jättebox från The Waterboys?

Musikindustrin är i kris. Lyxutgåvor av gamla skivor är en metod som branschen nu använder för att få oss att köpa i stället för att piratladda vår musik.

Jag vill ändå tro att något slags artistiskt övervägande ligger bakom Fisherman's Box, en box med sex CD-skivor från inspelningarna av Fisherman's Blues. Mike Scott, hjärnan bakom och den enda permanenta medlemmen i The Waterboys, har trots allt gjort sig känd för artistisk integritet.

Jag kan ändå undra; vi har redan fått en 27-låtars dubbel-CD-version av Fisherman's Blues. Och vi fick Too Close To Heaven: The Unreleased Fisherman's Blues Sessions, med tio låtar. 

Rimligtvis ingår de 37 låtarna från dessa två skivor i boxen. Vad kan det då vara för bottenskrap som finns kvar för att fylla resterande tre CD-skivor?

Jag kan förstå att musiker måste hitta nya sätt att tjäna pengar på, verkligen. Jag är inte oskyldig vad gäller nedladdning, men faktum är att jag i princip alltid betalar för min musik, antingen via Itunes eller Spotify (premiumabonnemang).

Som konsument har du en ypperlig valmöjlighet: Köpa eller inte köpa. Inte köpa torde vara det rimliga alternativet när den här typen av boxar ges ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar