onsdag 20 februari 2013

En av 2012 års bästa skivor

Jag har tidigare skrivit om King of The Sun av The Saints, en av de där skivorna från 2012 som jag missade när året ännu pågick...

Nu måste jag addera The Vermilion Border av Viv Albertine till den listan. Både King of The Sun och The Vermilion Border skulle med lätthet ha kvalificerat sig på min tio-i-topp-lista för året som gick.

Alla gamla punk- och new wave-fantaster känner naturligtvis igen namnet Viv Albertine, gitarrist i The Slits, ett av de band som var banbrytande under punkvågen men som aldrig fick det där kommersiella genombrottet. Lyssna på debutalbumet Cut, det är fortfarande helt fantastiskt bra.

The Vermilion Border är en sällsynt charmig och väldigt engelsk skiva, på samma sätt som, säg, Big Audio Dynamites skiva No. 10 Upping Street eller för den delen Adam Ants nya skiva som jag skriver om här. Gamla punkare som gått vidare, blivit medelålders (eller ja, snarare närmare pensionsåldern, Albertine är 57 och Adam Ant är 58) men fortfarande har något slags ungdomsuppror som ideal.

The Vermilion Border är Albertines första soloalbum men skivorna med The Slits kan också avnjutas, liksom ep:n Flesh.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar