lördag 19 januari 2013

Osslers starkaste skiva?


Vi känner Pelle Ossler som gitarristen som tröttnade på Wilmer X och inledde en solokarriär som är något helt annat - och helt eget - inom svensk rock. Ossler ses också vid sidan av Thåström och, ärligt talat, Osslers insatser var det enda jag hade någon behållning av när jag såg Thåström på Cirkus senast.

Ossler har nu, om vi räknar in Stas som släpps i januari, åstadkommit sex egensinniga album i eget namn. Egensinnig kan tolkas som experimentell, men så vansinnigt experimentell är Ossler egentligen inte (bortsett från en del skramlande ljudeffekter). Musiken är ganska traditionell rockmusik, inte helt olik det som hans kollega Thåström pysslar med nu för tiden.

Det är snarare Osslers uttryck som är eget, en egen röst, ett eget språk. Ämnesvalen för texterna. Jag tror jag skulle kunna ana en Ossler-text om den bara stod skriven på ett vitt papper.

Han är en av få svenska rocktextförfattare som känns LITTERÄR, och det menar jag bara positivt. Flera av hans texter känns som små noveller - jag tänker på låtar som Ingen visa, Luften är fri, Över taken här i stan eller Monsterman. Eller för all del, Huset vid sjön på den här skivan.

Ossler målar upp bilder som sätter i gång min fantasi. Vem är Monsterman, som har "rätt att leva och att få vara i fred"? Eller kvinnan i Ett brus, som "kommer från Karelen". Vem är hon?

Jag har två favoritalbum med Ossler, å ena sidan den spretiga dubbeln Desorienterad, å andra sidan den strama, väl sammanhållna Krank. Nya skivan Stas känns ungefär som Krank. En väl sammanhållen skiva med i grunden ganska enkla melodier och ett enhetligt uttryck rakt igenom. Det kan vara hans starkaste skiva, hittills. Jag måste lyssna en längre tid för att kunna avgöra det.

Ossler har också hittat melodierna - Fåglar faller, Solen och ängeln och Grisarna och flugorna har rentav P4-potential...

Kanske närmar sig Ossler åtminstone ett kommersiellt minigenombrott? Stas låg ganska högt upp på CDON.se:s förhandsbeställningslista tidigare i januari (som dock förvisso är en svag skivförsäljningsmånad).

Skivan släpps 30 januari.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar