lördag 8 december 2012

Årets bästa skivor: 6. Maraton, Alina Devecerski

Om jag lyssnar på Maraton av Alina Devecerski - tio låtar som klockar in kring halvtimmen - så följer, i min Itunes, Allan Edwall och hans eftertänksamma visor. Man kan tycka att det musikaliska avståndet är stort, men så är det inte. Samma svenska - europeiska, egentligen - vemod i Edwalls musik som i Devecerskis.

Alina Devecerski har gjort en strålande debutskiva, fylld av attityd, pophakar men också detta vemod. Det e dark nu är en genial låttitel och en bra beskrivning av stämningsläget. Facka ur, Ikväll skiter jag i allt, Alla krigar som du... Devecerskis karaktärer i texterna stretar på trots ett hopplöst läge.

Nu hävdar jag inte på något sätt att Alina Devecerski är en medvetet politisk artist, men Maraton är en mycket bra beskrivning av läget i Sverige 2012.

Först när jag hörde skivan så fick jag associationer till en ung Magnus Uggla. Kanske är det den snygga gapigheten, tuffheten och de svenska texterna. Efter att ha umgåtts med Maraton i några veckor inser jag att liknelsen med Uggla inte är klockren, men i skildringarna av ungdomslivet har de saker gemensamt.

Det är oundvikligt att nämna Jocke Berg. Han har varit med och skrivit två av skivans bästa spår, Ärligt talat och Krigar precis som du. Jag är ingen stor Kent-fan, snarare precis tvärtom, men jag kan beundra deras hantverksskicklighet. Även Jocke Berg har det där vemodet i sitt låtskrivande.

Jag tror Alina Devecerski har en enorm potential och kan bli vår nästa... vad som helst, egentligen. Hon kan nog lyfta bortom popfacket redan inom ett par album. Det ska bli enormt spännande att följa denna artistiska utveckling.

Årets bästa skivor: 7. Can't Stop, Issa
Årets bästa skivor: 8. All Fall Down, Shawn Colvin
Årets bästa skivor: 9. I Bet On Sky, Dinosaur Jr.
Årets bästa skivor: 10. A Different Kind of Truth, Van Halen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar