fredag 25 november 2011

18 skivor på shortlist

Min process för att utse årets bästa skivor blir alltmer rigorös. Det är bara delvis ett skämt.

Just nu har jag en shortlist med 18 skivor - Wicked Will av The Ettes är en av de 18 - som ska bantas till tio. Från 1 december är det sedan dags att börja räkna ned, från placering nummer tio till nummer ett, 2011 års bästa skiva.

Detta missgynnar naturligtvis skivor som exempelvis kommit i november (för att inte tala om skivor som släpps i december, men de brukar vara väldigt få).

Det är självklart att du hinner fatta om en skiva som släppts i januari är ett mästerverk eller inte, medan en novemberskiva kan slinka med för att den gjorde ett väldigt bra första intryck.

Sammanställningen av tio-bästa-listan får inte vara för taktisk, men ibland hemfaller även jag åt detta: Har jag med tillräckligt många nyare artister? Hur är blandningen män-kvinnor? Soloartister kontra grupper? Svenska skivor kontra utländska?

Jag vet redan att jag är extremt konservativ och tämligen inskränkt vad gäller genrer. I princip gillar jag bara artister som debuterade på 60- eller 70-talet. Möjligtvis 80-talet. Det hindrar inte att det slinker in en och annan som faktiskt debuterade på 90- eller rentav 00-talet. Jag tror dock inte att det blir någon 10-talsdebutant på årets lista.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar