söndag 11 september 2011

Strålande från Cooder

Jag har följt Ry Cooders karriär ytterst sporadiskt. Jag älskade Get Rhythm (titeln från Johnny Cash-låten) som kom 1987 och gillade Cooders bidrag till John Hiatts Bring The Family från 1988.

Hans samarbeten med Buena Vista Social Club, The Chieftains med flera har gått mig helt förbi.

Cooder är helt enkelt så superbegåvad och eklektisk att en enkel själ som jag inte riktigt hinner med.

Men nu har han gjort en skiva som till och med jag begriper. Pull Up Some Dust And Sit Down är politisk, rolig, själfull och vacker, på precis samma sätt som Get Rhythm var.

No Banker Left Behind kunde vara en återfödd Woody Guthrie. Baby Joined The Army är en dyster ballad om den enda utvägen för många fattiga i USA. Avslutande No Hard Feelings är lika vacker som Across The Borderline.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar