söndag 24 juli 2011

Ny roman av Philip Hensher

En gång i tiden var det musik som gav den där pirrande känslan. Att bära hem en ny skiva med en favoritartist och ha enorma förväntningar innan nålen skulle landa på vinylen. Det kunde vara ett nytt mästerverk som låg i skivpåsen.

Ny musik fungerar inte så längre, åtminstone inte för mig. I stället är det litteratur som tagit den rollen. Således kan jag bli alldeles till mig över tanken att Philip Hensher precis släppt sin nya roman King of The Badgers.

Det beror på att Henshers förra roman, The Northern Clemency, är en av de absolut bästa böcker jag läst.

Det är få böcker jag blir riktigt tagen av, The Northern Clemency är en av dem. Boken följer två familjer från det att barnen är små till dess de är vuxna och har skapat sig sina egna liv. Men mest av allt verkar den handla om undertryckta känslor och att saker och ting aldrig blir som man hoppas och tror.

Det återstår att se om King of The Badgers håller samma höga klass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar