lördag 22 januari 2011

Ronny Carlsson gör comeback?

Det har ryktats om en comeback av Ronny Carlsson, sångaren från Rockamöllan och Onna Taas Band. På nätforum sägs det att Ronny sitter och skriver låtar hemma i Simrishamn.

De två nämnda banden var före min tid, men jag gillade Ronny Carlssons soloskivor, bland andra Reserverat och Nattljus.

80-talsskivorna är tyvärr utgångna sedan länge, även om ett eller annat slitet exemplar kan hittas på Tradera, till exempel.

Det senaste livstecknet från Carlsson kom faktiskt så sent som 1996, Kom bara förbi. Samlingsskivan Minnesläckor 1980-1985 (bilden) kom ut samma år. Bägge dessa finns att köpa, se länkarna.

15 kommentarer:

  1. Hej!

    Låter spännade att Ronny Carlsson kanske kommer med en ny skiva. Vet du mer om det?
    MVH

    Göran Mattsson

    SvaraRadera
  2. Tyvärr vet jag inte mer än det lilla jag skrev i inlägget. Men jag ska hålla ögonen öppna.

    SvaraRadera
  3. Minnesläckor finns numera på Spotify.

    Lelle

    SvaraRadera
  4. Hoppas på mer från den bästa sångare o poet i de här landet.Lyssnar nu på "Du är en del av liv"Där kan lundell ta saj någonstans.13/8 2011

    SvaraRadera
  5. Har nog inte hört honom live sedan början av 80-talet när han bodde i Eslöv. ...

    SvaraRadera
  6. Hoppas kan man ju alltid :-)

    SvaraRadera
  7. Hej snackade med Nisse Helberg i dag han visste inte något om Ronny jag har inte heller sett honom sen tiden i Eslöv hoppas han kommer tillbaka Thomas i Kävlinge

    SvaraRadera
  8. jess entligen kom inge Eslövs pågen bara ge dom!

    SvaraRadera
  9. Vilket nätforum var det som skvallrade om detta? Sist jag träffade Ronny var han inte i skick att skriva låtar och tyvärr verkar han inte vara på bättringsvägen heller.

    SvaraRadera
  10. Svar till P: Det var tråkigt att höra. Jag publicerade det här inlägget för ungefär ett år sedan och hade då tagit del av spekulationer på nätet kring detta. Som jag skrev ovan var det ju just rykten och tyvärr går det inte alltid att få dem bekräftade.

    SvaraRadera
  11. Han har precis kommit ut med en ny platta som heter "Det föll ett regn" som är helt fantastisk! Utgiven på Juell Records och kan beställas ifrån Skåneton.
    Vad jag saknat hans röst och poesi!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantastiska nyheter, Michael, tack för informationen!

      Radera
    2. Den ser jag verkligen fram mot!!!
      Under tiden har jag skrivit en liten text om Ronny, hoppas att det är ok att länka här.
      http://obladoo.se/blog/musik/2013/01/13/ronny-carlsson-mellan-kistorna-och-krogen/

      Radera
  12. Sov gott, Mäster Ronny! / Peter E

    SvaraRadera
    Svar
    1. F ö rekommenderar jag poesiboken inkl vissa av de skarpare texterna. Utkom 1996. Mellan kistorna och krogen. /Peter E

      Radera