torsdag 29 juli 2010

Sarah Waters hade rätt - jag hade fel

Det är tur att jag inte är professionell bokrecensent, utan bara amatörtyckare. När jag skrev ett tidigare blogginlägg hade jag läst tre femtedelar av Sarah Waters bok The Night Watch.

Surt förklarade jag att boken var trist. Men givetvis framstod allt som i ett förklarat ljus när jag väl läst hela boken. Bland annat förstod jag precis varför Sarah Waters ägnat så stor del av boken åt att bygga upp karaktärerna.

Jag gillar också att hon inte berättar allt. Vi läsare får faktiskt själva fundera över vissa saker. Varför gör hon så? Vad är det han inte säger?

Därför gör jag en helomvändning och deklarerar frankt att jag troligen kommer att läsa allting som Sarah Waters skrivit. Till att börja med hennes senaste, The Little Stranger, som kom ut i fjol.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar