onsdag 28 juli 2010

(Möjligen) favorit i repris

Minnet är som det är - fullt av hål. Därför är jag inte säker på om jag hyllat Iodine Jupiters hittills enda skiva Lilla flickan Zombie här tidigare. Jag hittar ingenting om jag söker på min egen blogg i alla fall... Det är säkrast att hylla nu, innan jag glömmer det igen.

Skivan, som kom ut 1995, borde egentligen inte vara bra. Texterna är högtravande, Iodine Jupiter sjunger manierat, musiken är tung hårdrock, ibland med inslag av svensk folkmusik á la Nordman (Stäm blod).

Men lustigt nog fungerar allting perfekt. Iodine Jupiter lyckas åstadkomma en av de bästa svenska skivorna någonsin, trots svårt utgångsläge. De allra bästa enskilda låtarna är de uppenbart bowieska balladerna, Eldkvinnan och Lilla flickan Zombie. Men det är helheten med skivan som är poängen.

Skivan finns fortfarande i begränsad upplaga och kan beställas för det hutlösa priset 250 kronor, från Iodine Jupiters hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar