lördag 31 juli 2010

Mitt Sommarprogram

Erkänn, visst har vi alla fantiserat om att få göra ett Sommarprogram? Det har jag också, men inte för att få prata - det har jag inget intresse av. Men för att få välja tolv låtar som HELA SVENSKA FOLKET får höra. (Jag förutsätter att HELA SVENSKA FOLKET lyssnar, när jag får chansen.)

Nu kommer jag aldrig att få (eller ta) chansen att göra ett Sommarprogram, men det hindrar inte att jag väljer tolv låtar jag skulle spela. Med diverse korta motiveringar.

Till saken hör att den här listan varierar från dag till dag, så i morgon skulle den se helt annorlunda ut. Men just i dag skulle jag valt.

Are You My Baby, Wendy & Lisa (från Fruit At The Bottom, 1989)
Ingen gjorde Prince-funk som Wendy Melvoin och Lisa Coleman.

Army Dreamers, Kate Bush (från Never For Ever, 1980)
Den här lustiga lilla anti-krigsvisan visar vilken exceptionellt intelligent låtskrivare och musiker Kate Bush är.

Paranoia Blues, Paul Simon (från Paul Simon, 1972)
"There's only one thing I need to know, whose side are you on?". En bluesbagatell med ekvilibristisk lätthet från Paul Simons första soloskiva.

License To Kill, Bob Dylan (från Infidels, 1983)
Infidels var ett till synes lättviktigt Dylan-album med Mark Knopfler och Mick Taylor på gitarr och Sly Dunbar och Robbie Shakespeare på trummor och bas. Men även Dylans allra enklaste sånger kan ha lång livslängd och fortsätta betyda någonting. Som den här till exempel.

Man You Never Saw, Tom Robinson Band (från Power In The Darkness, 1978)
Tom Robinson Band är i Sverige mest känt som one-hit-wonder med 2-4-6-8 Motorway, men albumet Power In The Darkness är sanslöst bra. (Och där var 2-4-6-8 Motorway inte ens med - fast nu inkluderas låten naturligtvis på cd- och digitala versioner av albumet.)

Talk of The Town, The Pretenders (från Pretenders II, 1981)
En riktig sommarlåt. Och sommarlåtar man hör när man är 14 fastnar i huvudet. Chrissie Hynde kommer alltid vara en hjälte.

Please Call Me Baby, Tom Waits (från The Heart of Saturday Night, 1974)
Underbart slö kärleksballad, med tjockt med stråkar, ståbas och Toms eget piano. Från den tiden när Tom ännu ville vara Frank Sinatra. (Nu vill han vara Captain Beefheart.) "If I exorcise my devils, my angels may leave too", sjunger Waits. Så sant, så sant.

Second Time Around, The Indigo Girls (från Poseidon and The Bitter Bug, 2009)
Få album på 2000-talet har berört mig mer än Indigo Girls fjolårsskiva. En modern klassiker. Second Time Around är finast. "I'm just a little bit off these days. Like I've had hard knocks all my life, like I'm a bible belt wife."

This Place, Joni Mitchell (från Shine, 2007)
Apropå skivor som kommit de senaste åren, så är Shine av Joni Mitchell en gudagåva. Hon hade ju egentligen lagt av. This Place är bara ett exempel på att hon är lika vass som någonsin tidigare.

Dear Prudence, The Beatles (från The Beatles, 1968)
Beatles måste man ju bara ha med. Den här har varit en favorit ända sedan Siouxsie & The Banshees gjorde en cover på den...

I Think It's Going To Rain Today, Randy Newman (från Randy Newman, 1968)
Randy Newman måste jag också ha med. En av hans allra bästa låtar kommer från första skivan, och passar sällsynt väl in i en normal svensk sommar. (Synd att vi numera inte har några normala svenska somrar, nu är det alltid 35 grader varmt och sol.)

Musik, Dag Vag (från Palsternacka, 1980)
Det blev väldigt mycket ballader, så då avslutar vi med en riktigt struttig svensk poplåt från ett mycket underskattat band.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar