lördag 19 juni 2010

Aldrig så nära diktatur

I går hade jag ett ärende på Sveavägen. Vid korsningen Sveavägen-Kungsgatan övade tungt beväpnade militärer inför dagens bröllopskortege. Jag stannade inte till, utan fortsatte mot mitt nästa mål, Sergels torg. En vag olustkänsla i kroppen.

Militären brukar motiveras med att den "försvarar demokratin", men i dag är den utkommenderad för att försvara någonting helt annat än demokratin. Monarkin har ingenting med demokrati att göra.

Faktum är att vi i dag, lördag 19 juni 2010, aldrig varit så nära diktatur i modern tid. Expressens nätupplaga har gjort om sin förstasida till att enbart handla om bröllopet. Jag vill inte ens tänka på hur morgondagens kvällstidningar kommer att se ut.

Kvällstidningarnas chefredaktörer Thomas Mattsson och Jan Helin motiverar utrymmet med att de 1) säljer fler tidningar och får fler besökare på nätet och 2) att detta är det största "mediaeventet" någonsin i Sverige.

Förutom att ordet "mediaevent" gör mig nervös, så mår jag illa över den principlöshet som styr kvällstidningarna. Såväl Expressen som Aftonbladet förordar faktiskt republik. I alla fall på ledarsidorna. Men det är naturligtvis bara hyckleri. Finns det några riktiga republikaner kvar på kvällstidningarna så borde de säga upp sig.

Bröllopet är också en del i de borgerliga partiernas valkampanj. Det är briljant regisserat, eftersom ingen talar om politik. Alla medier, alla politiker, alla offentliga personer över huvud taget talar bara implicit om borgerliga värderingar. Det är klart att det är smartare än att babbla på om skattesänkningar och att krossa facket.

Det här är en svart dag i Sveriges nutidshistoria. Låt oss hoppas att vansinnet börjar rullas upp i morgon.

PS: Som vanligt hade Lena Andersson tänkt likadant som jag. DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar