lördag 15 maj 2010

Undersökningar vinner valet åt alliansen

Så här är det: I opinionsmätningar om hur väljarna ska rösta i riksdagsvalet, så leder de rödgröna alltjämt. Och har så gjort sedan Fredrik Reinfeldt satte sig i Rosenbad. (Ja, jag vet, någon enstaka mätning har visat alliansmajoritet.)

Därför har alliansen fattat galoppen: Nu gäller det att få opinionsinstituten att vräka på med hundratals andra typer av undersökningar som visar ett större förtroende för alliansen. Till exempel denna och denna.

Bilden i medierna är solklar: de rödgröna får bara negativa rubriker, oavsett vad de föreslår, från alla medier, även sådana som har en socialdemokratisk ledarsida.

Alliansen får en betydligt mer nyanserad publicitet i de flesta medier och rena hyllningsartiklar i de borgerliga medierna, det vill säga bland annat 95 procent av Sveriges samlade dagstidningsupplaga.

Visst, jag kan tycka att det är paradoxalt, de rödgröna får underkänt för de flesta av sina enskilda politiska förslag och lägre förtroende på alla områden. Samtidigt säger folk att alliansen ska röstas bort från regeringstaburetterna. Det bristande sambandet är ologiskt bara om du tror att opinionsundersökningar är vetenskapliga och opartiska.

Bakom de frågor som ställs från opinionsinstituten finns alltid starka intressen. De flesta medier som beställer undersökningar har en agenda. Den agendan är solklar: Undersökningar ska vinna valet åt alliansen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar