söndag 28 mars 2010

Mediernas kampanj

Just nu pågår en kampanj i medierna för att få väljarna att glömma att vi röstar på parti. Alla medier ger stort utrymme åt mätningar som förklarar att Fredrik Reinfeldt åtnjuter större förtroende än Mona Sahlin.

Medierna försöker få oss att tro att kampen Reinfeldt-Sahlin är avgörande. Det är naturligtvis desinformation från medier som försöker rädda en sjunkande regering.

I själva verket är svenska väljare väl medvetna om vad partierna står för och röstar på parti, inte på person. Ideologi betyder mycket i väljarnas val.

Sant är att partitrogenheten har minskat, och att fler hoppar mellan blocken. Men det innebär inte att väljarna inte förstår att personen företräder ett parti. Det går inte att rösta på Fredrik Reinfeldt utan att få Moderaterna med i paketet. Men när Reinfeldt åker ut från Rosenbad så kan han trösta sig med att han i alla fall har journalisternas förtroende.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar