fredag 18 december 2009

Eldkvarns julfest

Recensenten i Göteborgs-Posten klagade, enligt Plura, på att det inte fanns något julpynt på scenen. "Konserten vi bjuds på är lika julig som en midsommarstång", skrev GP mycket riktigt.

På Göta Källare i Stockholm har körsångerskan Maria Blom anslutit med röd klädsel. Lite jul i alla fall.

Det är många år sedan jag såg Eldkvarn och under de första låtarna kan jag bara konstatera: Herregud, vad tajta de är. Så samspelta att det nästan är perverst. Koncentrationen falnar väl lite allt eftersom låtlistan betas av. Det blir lite skramligare och fladdrigare i vissa nummer, men totalt sett en enormt stabil konsert. Habilare än en försvarsinsats från Lagerbäcks landslag i sina bästa dagar.

Jag är så gubbig att jag helst hade hört fler låtar från klassiska skivor som Genom ljuva livet, Himmelska dagar och Kungarna från Broadway. Jag gläds åt att Carla får göra två låtar: Lilla Sofie och - den självskrivna - Kungsholmskopplet.

PS: Jag glömde storma scenen och skrika i Carlas öra: För i helvete, spela in en ny soloskiva! DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar