tisdag 17 november 2009

600 sidor "oredigerade anteckningar"


Ända sedan Martina Lowden debuterade med Allt så har jag en förkärlek för böcker som kommer ut på förlaget Modernista. Även Elise Karlsson, Pär Thörn med flera har kommit ut med intressanta böcker på Modernista.

Sanningen är att jag nog inte hade brytt mig om Kristina Hultmans bok Undersökningen eller When I Woke Up This Morning I Felt So Gay, om den inte hade haft Modernista-layout.

Fast i och för sig är det alltid frestande med 600-sidiga böcker som fått lite blandade recensioner.

Hittills har jag bara hunnit cirka 50 sidor in i boken, men jag förstår varför många recensenter talat om "oredigerade anteckningar". Det betyder inte att boken saknar värde. Tvärtom kan "oredigerade anteckningar" vara ett mycket medvetet stilgrepp, som har effekt. Återstår att se om jag tycker likadant efter 600 sidor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar