måndag 26 oktober 2009

Het: Roth Kall: Auster

Just nu läser jag Den sista cigaretten av Klas Östergren. Bra underhållning som vanligt. En fjärdedel av boken kvar ungefär.

I jakt på nästa bok besöker jag Akademibokhandeln och hittar två nya romaner av favoritförfattare, dels Philip Roths 30:e roman, The Humbling, och Paul Austers 15:e roman, Invisible. Det är tecken på dålig koll att jag inte visste att någon av böckerna var på gång.

Medan 62-årige Auster hamnat i en återvändsgränd med sina senaste romaner (Brooklyn Follies 2005 och Man In The Dark 2008), så är 76-årige Philip Roth lika vass som någonsin. Hans Exit Ghost (2007) och Indignation (2008) är så otroligt exakta i sitt språk att man blir imponerad och rörd på samma gång.

Det är ingen tvekan om att jag är mest nyfiken på Roths nya bok. För jag tror inte Auster kan fly ur sin återvändsgränd den här gången heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar