måndag 5 oktober 2009

Bojkotta fotbollen tills fascisterna stoppas

Hammarby Fotboll AB:s ordförande Staffan Thorsell avgår efter att, enligt egen utsago, ha hotats till livet. Varken han eller hans anhöriga kunde känna sig säkra efter den senaste tidens hot från så kallade supportrar. Fascister är rätt beteckning.

Både klubbarna och även mildare supportergrupper brukar ursäkta dylika händelser med att det är "en liten klick" som står bakom. Dessutom brukar man lägga till att man "förstår supportrarnas frustration". (Jag förstår den inte alls. Mina favoritlag gör mig i regel besviken, men jag gör inget annat än skakar av mig förlusterna och går till jobbet.)

De som hotar bär givetvis eget ansvar för sitt uppträdande. Men jag skulle också önska att de som jamsar med och direkt eller indirekt ursäktar huliganism faktiskt stod upp bättre. Hot och våldshandlingar är under INGA SOM HELST OMSTÄNDIGHETER acceptabla. Så länge det förekommer borde vi supportrar som inte ägnar oss åt våld faktiskt stanna hemma från fotbollsarenorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar