söndag 4 oktober 2009

Bladvändare

Reginald Hill är extremt produktiv. Framför allt är det hans serie med Dalziel & Pascoe-böcker som är omfångsrik. Jag hade bara sett BBC-serien och trodde inte böckerna skulle imponera, men The Death of Dalziel från 2007 var omöjlig att lägga ifrån sig.

Nu har jag på kort tid läst A Cure for All Diseases, 2008 års Dalziel & Pascoe-bok samt The Roar of The Butterflies, Hills senaste utgåva i serien om privatdetektiven Joe Sixsmith, också den från 2008.

A Cure for All Diseases kändes som en lätt besvikelse när mordgåtan väl avslöjats, men visst - inte heller den här gången kunde jag lägga boken ifrån mig. De 624 sidorna läste jag på drygt två dagar.

Hills Joe Sixsmith-böcker är som en hyllning till de klassiska privatdeckarböckerna, med skillnaden att Sixsmith är en svart privatdetektiv i engelska Luton och böckerna utspelar sig i nutid. Lättsammare än Dalziel & Pascoe, men lika underhållande.

Naturligtvis har Reginald Hill inte kunnat sakta ned, utan har redan kommit med en ny Dalziel & Pascoe-bok, Midnight Fugue.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar