lördag 29 augusti 2009

Lovande finsk-amerikansk debut

Min vurm för allt finskt gäller ganska sällan musik. Visst, jag tyckte också Hanoi Rocks var lite småkul när de stod på toppen och jag har skivor med både Lordi och HIM. Men annars måste jag erkänna att jag ganska sällan lyssnar finskt.

Them Bird Things är ett finsk-amerikanskt samarbete mellan finska sångerskan Salla Day och amerikanerna Steve Blodgett och Mike Brassard. Dessa tre har efterhand kompletterats med Timo Vikkula, Esa Jussila och Ville Särmä.

De finska rötterna i bandet märks dock mest i sångerskan Salla Days uttal ("trouble" blir nästan "treble" och "copper bell" blir "cupper bell"). Musiken på debutalbumet Fly, Them Bird Things, Fly är nämligen americana rakt av, med en skvätt Tom Waitska tongångar i bland. Och det är bra, det är småtrevligt, det är snygga hookar på melodierna och bra sväng i musiken.

Salla Day kanske inte har klockrent engelskt uttal men hon har en mörk, egen röst som påminner lite om en mindre rosslig Marianne Faithfull. Det är hon som gör Them Bird Things till något mer intressant än ännu en gubbrockgrupp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar