onsdag 29 juli 2009

Ny roman av Denise Mina

Denise Mina har skrivit tre böcker om Maureen O'Donnell - den så kallade Garnetthilltrilogin - och tre böcker om Paddy Meehan. Nu har Mina möjligtvis påbörjat en ny trilogi. Still Midnight som släpptes 1 juli handlar om (den kvinnliga) Glasgowpolisen Alex Morrow.

Still Midnight är inte bara en kriminalhistoria, utan berör också frågor om invandring och assimilering. I en intervju på Orion Publishings hemsida berättar Denise Mina att de svårigheter som dagens invandrare möter liknar dem som de irländska invandrarna mötte när de kom till Skottland och England. ("No catholics" var förut en vanlig formulering när enklare jobb och lägenheter utannonserades.)

Denise Mina har en hög produktionstakt - förutom de tre O'Donnell- och de tre Meehan-böckerna har hon hunnit med ytterligare en roman, två pjäser och 13 nummer av serietidningen Hellblazer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar