söndag 3 maj 2009

Musiken borde ges ut igen

Johan von Sydows dokumentär om Mare Kandre sänds i repris i dag, söndag, kl 12.30, och finns också att tillgå på SVT Play.

Jag har aldrig läst något av Mare Kandre, men däremot har jag hört hennes band Global Infantilists. När jag nu återigen lyssnar på skivorna, Global Infantilists från 1982 och A Sense of Belonging från 1983, så kastas jag omedelbart tillbaka till 15-16-årsåldern. Synthljudet på skivorna borde k-märkas.

Men materialet håller bättre än väntat och framför allt imponerar Mare Kandres sång. Okej, lite väl influerad av Siouxsie Sioux, kanske, men helt klart en egen vilja.

Min förhoppning är att Global Infantilists skivor återutges, så att vi slipper sitta och harva med våra repiga vinylskivor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar