tisdag 14 april 2009

Pju!

När jag var barn trodde jag att Pugh Rogefeldt hette Pju, alltså som det engelska uttalet av Hugh. Att namnet skulle uttalas "Pugg", var helt ologiskt för mig.

Hur som helst är Pugh en av de absolut största inom svensk rockmusik genom tiderna. Jag blir arg på mig själv för att jag inte ständigt pushar för hans senaste skiva, Vinn Hjärta Vinn, som kom 2008. Med Janne "Loffe" Carlsson på trummor. Och med Jojje "Jorå, jag har spelat med Steely Dan" Wadenius på gitarr.

Att han är en rolig snubbe bevisar Pugh i denna intervju med DN På stan. Flera odödliga citat, som:

"Men det blev för trångt i Stockholm, vi bodde i en tvåa och fick fler och fler gitarrer så till slut klev vi på varann."

"Om jag ska bo hos nån som säger till när jag får gå på toaletten blir jag orolig."

Pju - oförliknelig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar