söndag 19 april 2009

Ett tredje liv

Vissa skivor har en underlig livshistoria. Dark Undercoat, debutskivan av Emily Jane White, släpptes för första gången 2007 i USA. En andra release kom 2008. Via import kom (den fysiska) skivan till Sverige 2009. Den 28 april släpper Important Records skivan igen, nu med ett extraspår, Robotic Arms.

När jag hörde skivan första gången tänkte jag bara, "Hm, svårt Cat Power-komplex". Sedan tänkte jag, "vilken dysterkvist". Nu lyssnar jag fortfarande nästan varje dag på skivan, trots att det gått tre månader. Emily Jane White må låta som Chan Marshall när hon sjunger, men hon skriver betydligt bättre låtar, med en nästan hypnotisk förmåga att fästa sig i lyssnarens medvetande.

Den goda nyheten är att Emily Jane White just nu spelar in sin andra skiva och hoppas släppa den i höst. Då slipper jag slita ut mina MP3:or med Dark Undercoat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar