tisdag 28 april 2009

En gammal mans berättelse

Att Philip Roths utmärkta lilla bok Exit Ghost nu kommer på svenska, under namnet Vålnaden försvinner, är naturligtvis jättebra. Jag kanske är kinkig, men jag läser helst engelskspråkiga författare på engelska. Jag inbillar mig att jag missar något om jag läser översättningen. (Det är naturligtvis lyx när man kan säga så, det är inte lika lätt med alla andra språk.)

Jag läser Vålnaden försvinner som en både sorglig och hoppingivande bok. Potensen kanske försvinner, men förmågan att känna åtrå efter en vacker kvinna gör det inte. Kraften att skriva kanske minskar, men viljan att berätta historier finns kvar. Kroppen dras med allt fler skavanker, men hjärnan drömmer vidare.

Även Roths senaste bok, Indignation, är ytterst läsvärd. Den finns dock än så länge inte på svenska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar