tisdag 17 februari 2009

Slåss mot konsthatet

Jo. Jag är tillbaka på bloggen.

För plötsligt såg jag allting som i ett förklarat ljus. Något jag inte tidigare kunnat förklara ens för mig själv. Varför bloggade jag till att börja med? Förströelse, trodde jag. Lite skrivuppvärmning på mornarna.

Men ett minst lika viktigt skäl är att kunna reagera på idiotier. Bloggen blir en liten säkerhetsventil, så att jag inte ger mig ut och slår ned folk på stan.

Om jag har någon politisk ideologi så är det att slåss mot konformismen. Jag är emot hålla-med-den-som-talade-sist-ideologin. Jag är emot den trista konsensuskultur som finns i Sverige. Jag hatar minsta-gemensamma-nämnare-Sverige, det intoleranta Sverige (fast kanske inte på det sätt ni tror). Alla ska tycka så. Alla ska se ut så. Alla ska göra så. Fy fan.

Jag är emot att folk inte tänker själva.

Detta intoleranta klimat leder till att alla springer åt samma håll så fort en debatt bryter ut. Sverige är fortfarande ett litet bysamhälle där vi är rädda för utsocknes och ängslas över vad grannen tycker. Ett småttigt samhälle.

Just nu är det inne att hata Konstfack. Ärkepopulisten Ulf Nilson i Expressen drar det hela till sin logiska spets: Stäng Konstfack, skriver han i tidningen i dag. Visserligen mildrar han sina omdömen en bit in i artikeln, och konstaterar att Konstfack kanske ändå behövs. Men han vill se en upprensning. Självklart. Det finns inte ett område som Ulf Nilson skrivit om, där han inte ser behov av en upprensning. För att inte tala om utrensning.

Sakfrågan då? Är det fel att spela psykosdrabbad? Är det fel att spraya ned tunnelbanevagnar och slänga sig ut genom tågets fönster?

Om detta tycker jag två saker: 1) Jag förstår att folk blir upprörda, jag känner mig rätt upprörd själv. 2) Vad jag förstår pågår polisutredningar i bägge fallen, eller åtminstone i det ena. Låt de utredningarna visa om något olagligt skett. Jag är för lag och ordning.

Det jag vänder mig emot är att ett stort antal debattörer - av modellen "Hederlig skattebetalare" - nu tar tillfället i akt att attackera konstlivet i allmänhet och Konstfack i synnerhet. "Låt inte skattepengar gå till de där lata jävla konstnärerna som inte ens gör begriplig konst."

I förlängningen har vi ett totalt inhumant samhälle, där den enda kulturyttringen som blir tillåten är TV4:s samlade programutbud. Bokbål och museibränder är inte långt borta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar