lördag 21 februari 2009

Ibland vill jag ha gamla gubbar

















Många av dem jag gillar bäst just nu är unga kvinnor. Men ibland vill jag ha gamla gubbar.

Som Steve Forbert, som jag lyckades missa spelade på Katalin i Uppsala för ett litet tag sedan. Det är många artisters öde nu för tiden, att komma till Sverige, spela på mindre ställen och mindre orter bara för att försörja sig.

Steve Forbert kommer på onsdag med sitt 13:e studioalbum The Place and The Time. Jag ska erkänna att jag inte haft koll på vad han gjort sedan Rocking Horse Road som kom 1996. Men jag misstänker att förändringarna är små, precis som vi fans vill ha det.

En annan gammal stöt är J.J. Cale, denne mästare av små finesser inom fasta ramar. Han kommer med sitt nya soloalbum Roll On den 11 mars. Det är första soloskivan sedan 2004 års To Tulsa And Back. Två år senare samarbetade han med Eric ClaptonThe Road To Escondido.

Jag är glad att Clapton bara är med på ett spår på nya skivan. Det var trots allt J.J. Cale som mer eller mindre skapade Claptons solokarriär. Då borde han få stå i strålkastarljuset ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar